Så klev jag ur min tre år långa depression! 9 tips som har funkat

Min livsresa


Som jag nämnde för någon dag sedan så har jag fått många frågor på DM angående min tre år långa depression och hur jag lyckades ta mig ur den. Det var under en frågestund på min Instagram där vi diskuterade psykisk ohälsa som intresset väcktes. Och varje dag när jag lägger upp bilder på mina promenader och positiva/peppande texter så har jag många som är nyfikna och undrar hur man gör för att ta sig ur ett mörker som känns omöjligt.

Jag vill poängtera att det här med vad som är livsglädje är så individuellt för varje person. Något som funkat för mig kanske inte funkar för dig. Men jag ska berätta om de små förändringarna jag gjort som skapat ett bättre mående.



1. Har lärt mig att lyssna på kroppens signaler och drar snabbt i handbromsen. Förut hade jag svårt att acceptera en dag när jag ligger raklång på sängen och inte gör någonting. Jag har hela tiden känt att jag måste göra nått med dagen. Jag har lite av en ADHD hjärna som konstant måste hålla igång och lätt blivit stressad om jag inte gör någonting. Idag tar jag varje tillfälle jag får till lugn och ro. Jag kan barnfria dagar bara ligga i sängen och titta på serier och skippa allt annat runt om. Jag får ofta påminna mig om att det tillhör välmående att vila.


2. Sen har vi motsatsen till att vila "att vara aktiv". Under min depression blev det lite för mycket sittandes och isolerad i hemmet. Idag pushar jag mig själv till att göra aktiva saker eftersom både kropp och knopp mår bra av att röra på sig. Och nu menar jag inte en promenad till affären, utan jag är duktig på att ta mig ut i naturen där jag andas. Att ta mig ut i naturen har gjort så stor skillnad på mitt mående.


3. Skaffa sig struktur och rutin. Detta är verkligen det som avgjort mest för min del. När man går i depression så är det lätt att man tappar allt vad som är struktur och rutin. Det är lätt att man ligger sömnlös på nätterna, äter i tid och otid, sover för mycket eller för lite. Man måste skaffa sig lite självdisciplin och se till att införa rätt rutin och struktur. Ät samma tider, gå och lägga sig på kvällen och se till att kliva upp på morgonen och få ut det mesta av dagen. Städa ditt hem och håll rent runt dig. Det är lätt att man skjuter på saker när man mår dåligt. Man använder sig gärna av bortförklaringen "jag tar det sen när jag mår lite bättre". Problemet när man är i depression är att man inte mår bättre av att skjuta på saker. Och det här med att ha en bra dygnsrytm är verkligen A&O. Jag vet hur svårt det är att tvinga sig själv i säng när ens snurriga hjärna vill vara vaken, men om man bara tar sig själv i kragen ett par gånger och ser till att jobba sig in i en bra rutin så kommer det rulla på automatik sen. Även här vill jag trycka på att ha rutin på hur mycket du går ut och rör på kroppen och andas frisk luft.


4. Gör dig av med allt negativt som suger din energi. Det kan vara materiella saker eller dåliga vänner / familjemedlemmar. Allt som äter upp din energi och lämnar dig negativ i slutet av dagen - bort med dom! Du är inte en dålig människa för att du tackar för kaffet och går en annan väg. Relationer mellan dig och andra människor ska vara positivt för ditt liv och mående. Har du vänner så ska du känna dig energifylld efter du umgåtts med dom, inte känna att du vill stänga av telefonen och inte svara nästa gång dom ringer. Det handlar inte om att de som påverkar dig och ditt mående negativt måste vara dåliga människor. Alla är helt enkelt olika och vissa personligheter krockar och suger mer energi än dom ger. Det är rätt simpelt när man tänker efter, ändå tar vi avsked och avslut så personlig. Gör inte det. Herregud det finns dom som avslutat sin vänskap med mig flera gånger eftersom vi är olika. Jag har förståelse för deras val eftersom jag också haft den känslan som dom själva haft. Dom råkade bara vara snabbare på ett avslut som kanske skulle ta mig längre tid att inse.


5. Musik ... jag älskar verkligen musik, men dom senaste åren har jag nästan slutat lyssna på musik helt och hållet. Kanske för att jag känt mig utmattad i hjärnan och inte orkat ta in nya intryck. Men nu har jag börjat spela musik oftare igen och wow vilken energi jag kan få av mina favoritlåtar. Underskatta aldrig musiken!


6. Våga logga ut från sociala medier "ta en paus". Vi har verkligen blivit slavar på sociala medier som inte klarar av att logga ut. Tyvärr går inte sociala medier och psykisk ohälsa så bra ihop. Måttliga mängder absolut, men det är faktiskt väldigt lätt att fastna vid telefonen / datorn när man mår dåligt. Man rymmer från sin verklighet in i cybervärlden. Där kan vi gotta ner oss i alla andras liv eller spela någon vi inte är. Problemet är att vi flyr det verkliga livet och de problem som behöver arbetas med. Vi börjar lätt jämföra oss med alla andra och mår sämre. Sociala medier kan verkligen vara roten till att just du sitter fast i ditt mörker. I somras så bestämde jag mig för att LOGGA UT! Från att ha levt på sociala medier från morgon till kväll, bloggat i 14 år och varit överallt och satt fotspår, till att knappt uppdatera nått på flera månader. Jag gick från något jag tyckte var ett liv till att få tillbaka den riktiga känslan för livet. Helt plötsligt har jag börjat känna som jag gjorde när jag var liten igen. Den känslan är ovärderlig och magisk. Så sanna mina ord när jag säger LOGGA UT och pausa ett tag.


7. Våga se sig själv i spegelen. Jag har skrivit om detta redan i tidigare uppdatering, men det tåls att nämnas om och om igen. Ibland hamnar vi människor snett "ingen är perfekt". Ibland går vi kanske emot våra principer, gör dåliga val, säger dumma saker, beter oss elakt. Det kallas att vara mänsklig. Dock är det viktigt när man är i en neråt spiral och kanske mår väldigt dåligt att blicka lite på sig själv och sina handlingar. Kan det vara något man själv gör som påverkar det dåliga mående? Allt är faktiskt inte alla andras fel. Våga ställa dig frågan om och om igen så kommer du nog komma på dina fel. Våga förändra det negativa och bli en bättre version av dig själv. Jobba alltid på att bli en bättre människa. Du kommer inte må sämre av att försöka göra rätt saker i livet, tvärtom du kommer må bättre.


8. Våga vara egoistisk på ett positivt sätt. Att tänka på sig själv betyder inte att du är självupptagen och ignorant mot andra. Ibland är det faktiskt väldigt positivt att våga investera i sig själv och sin hälsa. Det kan vara att stänga av all stress runt om, ha egentid där du inte släpper in någon annan människa. Våga lägga tid på DIG!


9. Sista tipset för ikväll - glöm aldrig bort att hälsa och välmående är en färskvara. Det räcker inte med att du gör dom här sakerna under en kort period och tror att det ska lösa dåligt mående för resten av livet. Det krävs att man konstant jobbar med sin hälsa. Självklart kan man halka ur banan ibland "även jag gör det". Jag märker så snabbt hur mitt humör och mående förändras om jag exempelvis halkar ur mina sömnrutiner om så för bara en natt. Men då är jag snabb på att rätta till det. Är jag trött en dag och känner att jag inte har ork för nått, då brukar jag se till att göra sånt jag vet jag får bra energi av "ta en promenad i naturen exempelvis". Jag skjuter inte på det. Som sagt det är en färskvara dom man konstant måste jobba med. Men jag lovar att det kommer göra skillnad.



Detta är några av de simpla sakerna som jag tagit tag i som kastat mig upp ur depressionen jag drogs med i 3 hela år. När jag tänker efter är det inga stora förändringar. Det är små saker som är så otroligt lätta att ta tag i om man bara vill. Och nej jag har inte tagit hjälp av någon medicinering osv. detta handlar om självdisciplin och viljan att må bra.

LYCKA TILL


Gillar

Kommentarer